Седмичен афиш / Книги

Приказка за вълшебната флейта

Преведена на езика на малките читатели със забележително майсторство и лекота

В дълбоките си пластове Вълшебната флейта на Моцарт и Шиканедер може да е просвещенска политическа алегория, но в същото време е и увлекателна приказка, написана сякаш за деца. Затова нищо чудно, че либретото често е адаптирано в различни форми, подходящи за младата публика. А вече имаме и българска версия, която без колебание ще нарека превъзходна. Не само заради очевидното - луксозно, красиво издание с отлични илюстрации, с приложен диск, на който има избрани арии от операта и драматизация. А и защото Юлия Спиридонова е работила майсторски с текста, безпроблемно е съчетала приповдигнатата, но и иронична мерена реч от XVIII век с живия, ясен език, необходим в разказването за малки читатели.

За тази лекота й помага решението да сложи сюжетна рамка: две деца от съвременността, които с помощта на дядо си откриват приказния сюжет на Вълшебната флейта и вълшебната сила на голямото изкуство. Рамка, напълно пасваща на духа на оригинала: към личностното израстване и помъдряването на Тамино и Папагено (всекиму според мярката) българската адаптация добавя и паралелния сюжет за двамата близнаци Ники и Филип.

prikazka_za_vylshebnata_fleita_600

Авторът! Авторът!
Авторството на това забележително издание е поделено между много хора. Оригиналното либрето е на Емануел Шиканедер - енергичен театрал, който изпълнява и ролята на Папагено в премиерното представление през 1791-ва (когато Моцарт сам дирижира оркестъра, две седмици преди смъртта си). Текстът е преведен на български от именития Борис Парашкевов и по този превод Юлия Спиридонова прави своята адаптация. Илюстрациите са на Пенко Гелев, музиката се изпълнява от Симфоничния оркестър на БНР под диригентството на Емил Табаков и млади оперни певци, а в драматизацията участват цяло съзвездие актьори.

Нещо подобно
Ако гледаме самото издание, определено се натрапва паралелът с разкошната Алиса от 2010-а с илюстрациите на Ясен Гюзелев. И може само да се радваме, че излизат такива книги, защото в детското възприятие приказката не е само думи. Но ако все пак си говорим за текста, съвременната рамка на вълшебната история е похват с достойна традиция, добре познат от Хрониките на Нарния или пък от Приказка без край.

Приказка за вълшебната флейта е в близката книжарница, струва 40 лв., издават Ентусиаст и Културни перспективи. Преводът от немски е на Борис Парашкевов,
адаптацията - на Юлия Спиридонова.

А тук може да разгледаш и прослушаш избрани откъси

Текст Ангел Игов / Фотография Васил Танев

 

реклама

Градски тип

ФИЛМИТЕ
Последно гледах
"The OA" на Netflix. Хич не го разбрах, но за сметка на това в опитите си да намеря обяснения в Интернет, се натъкнах на супер яки теории. Например, учените от CERN танцуват танца на разрухата на Шива, опитват се да овладеят тъмната енергия на Сатаната и правили човешко жертвоприношение в името на Колайдера. ▲
Най-големият актьор за мен е
Арнолд Шварценегер.
Харесвам режисьори като
Ридли Скот, Дейвид Финчър и Тери Джоунс. Може би и малко Уес Андерсън, ей така за цвят и фасон.
Няма по-глупав филм от
Всички страхове с Бен Афлек.
Много се смях на
Аве Цезаре!
Планирам да видя
La La Land.

МУЗИКАТА
Обикновено слушам
шумотвица с китари докато работя, подкасти докато пътувам, или готвя.
Никога няма да ми омръзнат
Nine Inch Nails.
Любимият ми изпълнител
е Дейвид Боуи.
Най-добрите концерти, на които бях през 2016, са
два - на Омар Сюлейман и Life of Agony.
В София искам да дойдат
King’s X.

КНИГИТЕ
Книгата на книгите е
Are your lights on? → 100-те най-полезни страници за последните 5 години. В по-общ план История на музиката в картинки.
Сега чета
Managing your project portfolio и За ползата от алкохолизма на Булгаков.
Много ми говорят
за Мураками, ама малко ми е скучен.
Най-добре пише
Урсула Ле Гуин.

СРЕЩИТЕ
Най-яката конференция, на която съм бил, е
Resonate в Белград - технологии, експерименти и изкуство във всичките му разбираеми и неразбираеми форми.
Събитието, което не бива да изпускаш през 2017 е
React Europe в Париж. React е технология, която накара много от програмистите да излязат от утъпканите пътеки и вдъхнови много други проекти с алтернативния си подход. Ако под някаква форма се занимаваш с уеб, или мобилни приложения - това е задължителна конференция.
IT-тата в София се събират
все повече и повече на мийтъпи в CowOrKing, или на бири във Vitamin B.

Текст Белослава Димитрова / Славея Йорданова

виж повече
реклама

Най-четени