Седмичен афиш / Изложби

Гениални дилетанти

Субкултура в Германия през 80-те

“Geniale Dilletanten“ (“Гениални дилетанти“) е нарочно написано на немски с грешка и всъщност е име на концерт, случил се през 1981 г. в Berliner Tempodrom и който е станал символичен за една кратка епоха на артистичен подем в средите на художествените академии. Заражда се една артистична енергия, която намира израз в интердисциплинарни експерименти и прилагане на нови електронни устройства. Основаването на звукозаписни компании, списания, галерии и клубове, както и независимата продукция на плочи, касети и концерти показват засилената самоинициативност и духа “направи си сам“ (DIY) на това време. Ползват немски вместо английски език в текстовете на песни и имената на групи, с което се отличават от мейнстрийма и твърдо заявяват претенцията си да доведат радикалната промяна. Със своя гръмък протест и умишлена провокация артистичната алтернативна сцена се стреми и към международно внимание и признание.

Изложбата представя широкия диапазон на тази субкултура, изхождайки от седем музикални банди, художници, режисьори и дизайнери от градовете и регионите в Западна и Източна Германия, които дават импулси на сцената. Сред бандите са Einstürzende Neubauten (Рухващо ново стрителство), които изследват границата между музика и шум с инструменти, сглобени от боклуци и ежедневни предмети. Или групата Die Tödliche Doris (Смъртоносната Дорис), която експериментира с различни художествени форми като музика, филм, фотография, но също така и с художествени обекти и живопис. Бандата Der Plan (Планът) пък произлиза от галерия и излиза на сцената със сюрреалистични костюми и изпълнява песни с иронично-саркастични текстове. Freiwillige Selbstkontrolle (съкратено F.S.K., Доброволен самоконтрол) е основана от членовете на редакцията на ъндърграунд списанието “Mode & Verzweiflung“ (Мода и отчаяние) и се интересува най-вече от културни разриви; групата отхвърля идеята за “автентичност“. Един от най-известните им лозунги е “Днес диско, утре - преврат, в другиден - парти на открито. Това наричаме ние доброволен самоконтрол“ (1980). Музиката на Palais Schaumburg (Замъкът Шаумбург) придобива особения си характер чрез комбинацията от синтезатори и други инструменти със семпли на тромпет и странно атонални вокални изпълнения. Въпреки тежките условия източноберлински артисти и музиканти се включват в авангардисткия музикален проект Ornament und Verbrechen (Орнамент и престъпление), който е повлиян от жанрове като джаз, индъстриъл и електронна музика. Дуото Deutsch Amerikanische Freundschaft (съкратено D.A.F., Германо-американска дружба) комбинира провокативни текстове с тежки дръм бийтове, съчетани със синтезаторни ефекти и сценично шоу между екстаза и данданията.
genialle image
Мащабната изложба представя действащите лица и местата за срещи на артистичната сцена в различните градове и предлага поглед в многообразната мрежа между тях. Не на последно място се засяга и развитието в изкуството, филма, модата и дизайна по същото време. Наред със специално направен филм с интервюта, видео и фото материали, аудио записи, списания, плакати и други експонати от сцената, най-мащабната презентация на немската субкултура през 80-те, правена досега, ще протече с разнообразна съпътстваща програма. Изложбата е пътуваща и се показва в музеи и други изложбени зали по цял свят. Гостуването на изложбата в България се организира от Гьоте-институт България заедно с Университета за архитектура, строителство и геодезия и Сдружение "Трансформатори". Изложбата е част от календара от събития по повод честването на 75-годишнината на университета. Откриването й е на 9 май в централното флоайе на УАСГ. Там ще можеш да я намериш чак до 31 май.

Съпътстващата програма към изложбата ще премине под мотото “Субкултури в Германия и България през 80-те“ и ще бъде част от “Революцията продължава“ - серия от събития, посветени на 30-годишнината от първия дилетантски рок фестивал в България, организирани от фондация "Димитър Воев - Нова генерация". Програмата ще включи изложби, концерти, разговори, дискусии, прожекции и др.

реклама

Градски тип

Васил Читанов

Най-хубавото е да се изправиш пред публика, която не познаваш


ФИЛМИТЕ
Последно гледах
 доста неща, не помня точно, но Helldriver е един от най-великите филми, на които съм попадал! Tokyo Gore Police, Cold Fish и Visitor Q също са жестоки.
Най-големият актьор за мен е
Владо Пенев! Страхотна лигня и аристократизъм в едно, най-добрият е!
Харесвам режисьори като
 Joon-ho Bong, Sion Sono,Takashi Miike.
Няма по-глупав филм от
... абе, сложи 95% от Холивудските филми, които ни заливат и ни казват как трябва да се живее.
Много се смях на
 едно меме в 9gag.Планирам да видя Япония. Държавата, де (смее се).

МУЗИКАТА
Обикновено слушам
 експериментална електронна музика или инди групи.
Никога няма да ми омръзнат
Aphex Twin, Julian Casablancas, Grimes, Radiohead (въпреки,че ги отказах преди години) или 16-битова музика от видеоигри.
Любимата ми група/ изпълнител/ композитор в момента са Julian Casablancas и Grimes.
Най-добрият концерт, на които бях, е този на Plaid.
В София искам да дойдат
 Aphex Twin.

ТЕАТЪРЪТ
Ходя на театър, защото
 има нещо в него (смее се).
Пиесата, която най-много ме впечатли, е
 Психоза 4:48 на Деси Шпатова, с Иво Димчев и Снежина Петрова. Едно от най-великите неща, които съм гледал е, а и съм голям фен на Иво Димчев. Постановката е по текст на Сара Кейн, който е с много разпилян сюжет, много е несвързан, но показва хипотетично какво ти минава в съзнанието непосредствено преди да се самоубиеш. Беше нещо средно между пърформънс и театрално представление.
Друго представление
, което съм гледал много пъти, е Арт с Владо Пенев, Иван Петрушинов и Атанас Атанасов в МГТ “Зад канала“. Истинско удоволствие е да гледаш тези хора.
Обичам текстовете за театър на
Пинтер, но наистина не знам дали е доказуем на сцена. Чехов също, разбира се.
Последно гледах
 Фест на Иво Димчев на видео.

Текст Ивайло Александров/ Фотография Венета Паунова

виж повече
реклама

Най-четени