Седмичен афиш / Театър

Посещението на старата дама

Или какво се случва, когато всички спазват правилата на играта

Режисьор: Бина Харалампиева; сценография и костюми: Петя Стойкова; музика: Асен Аврамов; с Анета Сотирова, Любомир Ковачев, Емил Котев, Иван Петрушинов, Веселин Мезеклиев, Албена Михова, Стоян Младенов, Петър Калчев, Пенко Господинов, Александър Кадиев, Владимир Зомбори, Владимир Димитров, Симеон Бончев, Александър Димов, Никола Мутафов и още

Сред неумолимостта
не изисквай неизпълнимото.

Спазвай правилата на играта.

Не съди осъдените.

Ти си един от тях.

Не се намесвай,

вече си намесен.

Няма нужда от коментар политическото стихотворение на Фридрих Дюренмат. Големият швейцарски драматург е автор на Посещението на старата дама, новата премиера на театър Зад канала. Написана през далечната 1955-а, точно днес кънти като плесник, залепен върху лицето на богатите, изродите и диктаторите. Както и на техния верен антураж от раболепни слуги, готови да продадат душата си за малко вересия. Трудно е да останеш безучастен, докато гледаш този спектакъл. Дори и да не искаш да спазваш „правилата на играта", дори и да си убеден, че си извън циничния социален експеримент, дори и да не си изцапан с кръв, „вече си намесен".

poseshtenieto_na_starata_dama_1280

Ироничната режисура на Бина Харалампиева се е доверила изцяло на жилавия текст - пиесата е определена от автора си като „трагическа комедия", а с помощта на талантливите актьори е реализирана като свеж и акустичен политически фарс. Незабравима е ярката галерия от образи: Анета Сотирова (Клара Заханасян, властолюбива и сластна), Веселин Мезеклиев (Ил, продажен подлец), Пенко Господинов (Пасторът, меркантилен алкохолик), Александър Кадиев (Учителят, страхлив слуга), Владимир Зомбори (Полицаят, слаб и корумпиран), Никола Мутафов (Художникът, прагматичен грубиян) и още. Тези дребни характери, но колоритни герои, са конструирани в забавен панаир на суетата, не без помощта на чудесните сценография и костюми на Петя Стойкова. Спектакълът е изграден така, че неусетно въвлича публиката в действието, подобно на страна с позиция в съдебна зала.

Анета Сотирова е брилянтна като мултимилионерката Клер Заханасян, чийто циничен образ обобщава алчността, обикновния социален фашизъм и безскрупулната мания за величие на милионерите по света. Експериментът, в който тя вкарва жителите на малкия град, откъдето произхожда, в посланието си напомня други политически пиеси като Добрият човек от Сечуан на Бертолт Брехт - ще се намери ли поне един човек на земята, който да не продаде душата си срещу определена сума и как да се спаси светът, след като е изначално деформиран?

Резултатът е предизвестен. Едно на нула за богатите. Две на нула за Бог.

Текст Патриция Николова / Фотография Симон Варсано

реклама

Градски тип

ФИЛМИТЕ
Последно гледах
"The OA" на Netflix. Хич не го разбрах, но за сметка на това в опитите си да намеря обяснения в Интернет, се натъкнах на супер яки теории. Например, учените от CERN танцуват танца на разрухата на Шива, опитват се да овладеят тъмната енергия на Сатаната и правили човешко жертвоприношение в името на Колайдера. ▲
Най-големият актьор за мен е
Арнолд Шварценегер.
Харесвам режисьори като
Ридли Скот, Дейвид Финчър и Тери Джоунс. Може би и малко Уес Андерсън, ей така за цвят и фасон.
Няма по-глупав филм от
Всички страхове с Бен Афлек.
Много се смях на
Аве Цезаре!
Планирам да видя
La La Land.

МУЗИКАТА
Обикновено слушам
шумотвица с китари докато работя, подкасти докато пътувам, или готвя.
Никога няма да ми омръзнат
Nine Inch Nails.
Любимият ми изпълнител
е Дейвид Боуи.
Най-добрите концерти, на които бях през 2016, са
два - на Омар Сюлейман и Life of Agony.
В София искам да дойдат
King’s X.

КНИГИТЕ
Книгата на книгите е
Are your lights on? → 100-те най-полезни страници за последните 5 години. В по-общ план История на музиката в картинки.
Сега чета
Managing your project portfolio и За ползата от алкохолизма на Булгаков.
Много ми говорят
за Мураками, ама малко ми е скучен.
Най-добре пише
Урсула Ле Гуин.

СРЕЩИТЕ
Най-яката конференция, на която съм бил, е
Resonate в Белград - технологии, експерименти и изкуство във всичките му разбираеми и неразбираеми форми.
Събитието, което не бива да изпускаш през 2017 е
React Europe в Париж. React е технология, която накара много от програмистите да излязат от утъпканите пътеки и вдъхнови много други проекти с алтернативния си подход. Ако под някаква форма се занимаваш с уеб, или мобилни приложения - това е задължителна конференция.
IT-тата в София се събират
все повече и повече на мийтъпи в CowOrKing, или на бири във Vitamin B.

Текст Белослава Димитрова / Славея Йорданова

виж повече
реклама

Най-четени