Седмичен афиш / Театър

Посещението на старата дама

Или какво се случва, когато всички спазват правилата на играта

Режисьор: Бина Харалампиева; сценография и костюми: Петя Стойкова; музика: Асен Аврамов; с Анета Сотирова, Любомир Ковачев, Емил Котев, Иван Петрушинов, Веселин Мезеклиев, Албена Михова, Стоян Младенов, Петър Калчев, Пенко Господинов, Александър Кадиев, Владимир Зомбори, Владимир Димитров, Симеон Бончев, Александър Димов, Никола Мутафов и още

Сред неумолимостта
не изисквай неизпълнимото.

Спазвай правилата на играта.

Не съди осъдените.

Ти си един от тях.

Не се намесвай,

вече си намесен.

Няма нужда от коментар политическото стихотворение на Фридрих Дюренмат. Големият швейцарски драматург е автор на Посещението на старата дама, новата премиера на театър Зад канала. Написана през далечната 1955-а, точно днес кънти като плесник, залепен върху лицето на богатите, изродите и диктаторите. Както и на техния верен антураж от раболепни слуги, готови да продадат душата си за малко вересия. Трудно е да останеш безучастен, докато гледаш този спектакъл. Дори и да не искаш да спазваш „правилата на играта", дори и да си убеден, че си извън циничния социален експеримент, дори и да не си изцапан с кръв, „вече си намесен".

poseshtenieto_na_starata_dama_1280

Ироничната режисура на Бина Харалампиева се е доверила изцяло на жилавия текст - пиесата е определена от автора си като „трагическа комедия", а с помощта на талантливите актьори е реализирана като свеж и акустичен политически фарс. Незабравима е ярката галерия от образи: Анета Сотирова (Клара Заханасян, властолюбива и сластна), Веселин Мезеклиев (Ил, продажен подлец), Пенко Господинов (Пасторът, меркантилен алкохолик), Александър Кадиев (Учителят, страхлив слуга), Владимир Зомбори (Полицаят, слаб и корумпиран), Никола Мутафов (Художникът, прагматичен грубиян) и още. Тези дребни характери, но колоритни герои, са конструирани в забавен панаир на суетата, не без помощта на чудесните сценография и костюми на Петя Стойкова. Спектакълът е изграден така, че неусетно въвлича публиката в действието, подобно на страна с позиция в съдебна зала.

Анета Сотирова е брилянтна като мултимилионерката Клер Заханасян, чийто циничен образ обобщава алчността, обикновния социален фашизъм и безскрупулната мания за величие на милионерите по света. Експериментът, в който тя вкарва жителите на малкия град, откъдето произхожда, в посланието си напомня други политически пиеси като Добрият човек от Сечуан на Бертолт Брехт - ще се намери ли поне един човек на земята, който да не продаде душата си срещу определена сума и как да се спаси светът, след като е изначално деформиран?

Резултатът е предизвестен. Едно на нула за богатите. Две на нула за Бог.

Текст Патриция Николова / Фотография Симон Варсано

реклама
реклама

Градски тип

Илияна Стоилова

Следва своя път, вярва, че всички хора са равни и винаги забелязва малките неща

 

ФИЛМИТЕ
Последно гледах I am Sam.
Най-големият актьор за мен е Сидни Пoатие. Всеки артист има своите качества, но неговата история е много силна. Той е първият чернокож в гилдията, който печели Оскар за най-добър актьор и ме е вдъхновил за много неща.
Няма по-глупав филм от Американски пай.

МУЗИКАТА
Обикновено слушам Бен Хауърд. Често заспивам с неговата музика.
Никога няма да ми омръзне класическата и симфоничната музика.

Най-добрият концерт, на който съм била, беше симфонично изпълнение на филмови композиции. Но най-великият момент, който съм преживявала чрез музиката, беше в една църква в Сейнайоки, Финландия. Начинът по който това момиче пееше... тя беше като ангел. Сякаш гласът й се спускаше от небето - ти не виждаш изпълнителите, защото те са зад теб на балкон. Просто ангел.

КНИГИТЕ
Книгата на книгите е Малкият принц. И Мечо Пух.

ТЕАТЪРЪТ
Ходя на театър, защото обичам енергията, която влагат актьорите на сцената. Оценявам тяхната работа и ми харесва това, че пресъздават истории, които са се родили някъде, някога, в нечия глава. Всички тези хора работят като едно цяло и създават нещо красиво, което носи свое послание.

ИЗЛОЖБИТЕ
Интересни са ми нещата, които са практични. Приемам абсолютно всяко изкуство, но най-много ми харесва, когато продуктът е полезен.
Последно бях на откриването на НЕ ФЕСТ във Фабрика за градско изкуство.

Откриването на Ателие ТРИОН можеш да посетиш в събота, 1 ноември, след 18:00
във
Фабрика за градско изкуство

Текст Деяна Узунова / Фотография Славея Йорданова

виж повече
реклама

Най-четени