Седмичен афиш / Театър

Посещението на старата дама

Или какво се случва, когато всички спазват правилата на играта

Режисьор: Бина Харалампиева; сценография и костюми: Петя Стойкова; музика: Асен Аврамов; с Анета Сотирова, Любомир Ковачев, Емил Котев, Иван Петрушинов, Веселин Мезеклиев, Албена Михова, Стоян Младенов, Петър Калчев, Пенко Господинов, Александър Кадиев, Владимир Зомбори, Владимир Димитров, Симеон Бончев, Александър Димов, Никола Мутафов и още

Сред неумолимостта
не изисквай неизпълнимото.

Спазвай правилата на играта.

Не съди осъдените.

Ти си един от тях.

Не се намесвай,

вече си намесен.

Няма нужда от коментар политическото стихотворение на Фридрих Дюренмат. Големият швейцарски драматург е автор на Посещението на старата дама, новата премиера на театър Зад канала. Написана през далечната 1955-а, точно днес кънти като плесник, залепен върху лицето на богатите, изродите и диктаторите. Както и на техния верен антураж от раболепни слуги, готови да продадат душата си за малко вересия. Трудно е да останеш безучастен, докато гледаш този спектакъл. Дори и да не искаш да спазваш „правилата на играта", дори и да си убеден, че си извън циничния социален експеримент, дори и да не си изцапан с кръв, „вече си намесен".

poseshtenieto_na_starata_dama_1280

Ироничната режисура на Бина Харалампиева се е доверила изцяло на жилавия текст - пиесата е определена от автора си като „трагическа комедия", а с помощта на талантливите актьори е реализирана като свеж и акустичен политически фарс. Незабравима е ярката галерия от образи: Анета Сотирова (Клара Заханасян, властолюбива и сластна), Веселин Мезеклиев (Ил, продажен подлец), Пенко Господинов (Пасторът, меркантилен алкохолик), Александър Кадиев (Учителят, страхлив слуга), Владимир Зомбори (Полицаят, слаб и корумпиран), Никола Мутафов (Художникът, прагматичен грубиян) и още. Тези дребни характери, но колоритни герои, са конструирани в забавен панаир на суетата, не без помощта на чудесните сценография и костюми на Петя Стойкова. Спектакълът е изграден така, че неусетно въвлича публиката в действието, подобно на страна с позиция в съдебна зала.

Анета Сотирова е брилянтна като мултимилионерката Клер Заханасян, чийто циничен образ обобщава алчността, обикновния социален фашизъм и безскрупулната мания за величие на милионерите по света. Експериментът, в който тя вкарва жителите на малкия град, откъдето произхожда, в посланието си напомня други политически пиеси като Добрият човек от Сечуан на Бертолт Брехт - ще се намери ли поне един човек на земята, който да не продаде душата си срещу определена сума и как да се спаси светът, след като е изначално деформиран?

Резултатът е предизвестен. Едно на нула за богатите. Две на нула за Бог.

Текст Патриция Николова / Фотография Симон Варсано

реклама
реклама

Градски тип

Александър Кадиев

Александър Кадиев

 

ФИЛМИТЕ
Пoследно гледах Крадецът на книги, Тя и един документален филм за Рейгън. Трудно ми е да кажа „последно", защото нон стоп гледам разни неща.
Най-големият режисьор за мен е Уди Алън. Той е от специалните хора, които винаги те карат да чувстваш сложни емоции. Братя Коен и Джим Джармуш също. Харесвам също Кристофър Нолан, който е по-комерсиален, но има нещо по-специално в мисленето му. Тарковски също е фантастичен. Харесвам много Тарантино и Стенли Кубрик. От българските уважавам Рангел Вълчанов. Командарев също.
Любимите ми актьори са Чарли Чаплин, сър Антъни Хопкинс, Мерил Стрийп, Джефри Ръш, Кейт Бланшет, Леонардо ди Каприо, Ал Пачино, Дъстин Хофман, Робърт Редфорд, Шон Пен, Ема Томсън, Дензъл Уошингтън и др.
Спуках се от смях на спектаклите на Мариус и Камен Донев. Страхотни са!
Планирам да гледам Син жасмин и Нимфоманка.

 

МУЗИКАТА
Обикновено слушам Jazz FM радио. Иначе често си пускам Нора Джоунс, Алиша Кийс, Бионсе и Джон Леджънд.
Няма да ми омръзнат Бийтълс. Ал Жиро. Led Zeppelin.
Последното ми откритие е Паоло Нутини. Много готин италиански певец. И Birdy. Англичанка. Много добър музикант.
Другите ми фаворити в музиката са Вивалди и Бетовен.
В София искам да дойдат Ал Жиро, отново. Нора Джоунс. Адел.

 

КНИГИТЕ
Напоследък чета пиесите на Пинтър - Стаята и Нeщо като Аляска, тези дни започвам репетиции по тях. Чета и текстовете за театър на Питър Брук. Според него постановката започва да живее истинския си живот чак след 50-то представление. Абсолютно е прав! Е, аз затова и не ходя по премиери... (смее се)
Израснал съм със Селинджър и храбрите истории на Джек Лондон. Харесвам разказите на Чехов и Сто години самота на Маркес. Влюбен съм в хумористичните разкази на О`Хенри и в историите на Илф-и-Петров. На тях винаги вия от смях.
Най-добре пишат О Хенри, Чехов и Илф-и-Петров.
Трябва да прочета Братя Карамазови на Достоевски.

 

ТЕАТЪРЪТ
Тишината в театъра е нещо вътрешно и много рядко. Вече няма тишина. От едната страна са колегите на сцената, от другата - жуженето на публиката зад завесата. Заставам отзад много дълбоко зад кулисите, колкото позволява нашият малък театър (б.а. МГТ Зад канала)... и се опитвам да събера мислите си. Има едно мазенце, много навътре, влизам там и се моля на духовете и висшите сили, за да помагат.
Последно гледах Мистерията Еньовден на Нешка Робева.
Постановката, която ми се е запечатала най-силно, е Професия лъжец на Теди Москов - от последните неща, които съм гледал. Великият инквизитор на Питър Брук, който гостуваше преди години в Зад канала, ми се запечата завинаги. Грандиозен спектакъл.
Следя работата на артисти като Иван Бърнев и Камен Донев. Много са живи, динамични и рефлективни. Никога няма да ми омръзне да ги гледам.
Любимият ми актьор не е един. Страшно много са. От българските са Мариус Куркински, Иван Бърнев, Камен Донев, Валентин Ганев, Владимир Пенев и др.
Любимите ми актриси са Светлана Янчева, Мария Каварджикова, Ванча Дойчева, Снежина Петрова, Илка Зафирова... Катето Евро естествено и др.
Обожавам режисьори като Азарян, Морфов, Теди Москов, Мариус Куркински, Димитър Гочев, Явор Гърдев, Маргарита Младенова и Антон Угринов.
Работи ми се с режисьори като Крис Шарков и Стайко Мурджев, от младите. Правят ми се неща, които не са комерсиални.
Любими сценографи са ми Никола Тороманов, Даниела Олег Ляхова и Чавдар Гюзелев. Много са талантливи. Най-често съм работил с Петя Стойкова, тя е сценограф в Зад канала. За мен тя е на първо място. Разкошна е.

Текст Патриция Николова / Фотография Славея Йорданова

 

виж повече
реклама

Най-четени