Не, пичове

Имам приятел, който умря от СПИН. Това лято две седмици висях около местата, където се продава хероин в София, за да се видя с ХИВ-позитивни. И се видях с десетина - говореха как общността бавно пламва, как подпалва около себе си. Познавам момиче, отвлечено и заставено да проституира на Дунав мост, и инфектирано там, и нищо чудно от полицая, който често-често го чукал - с опрян в главата му пистолет. Познавам мъж и жена, прогонени с камъни от селото си, защото цапали въздуха на онези там. Познавам дете, заразено при кръвопреливане, което хич и не знае за диагнозата си.

Спирам да изброявам. Проблемът СПИН има десетки измерения и една национална антиспин кампания може да се съсредоточи върху което и да е от тях, но е длъжна, длъжна, длъжна да подходи отговорно.

Всъщност колонката тук щеше да е за нещо съвсем различно, но аре следващия път. Защото на 1 декември се случи „Презерватирай се" (цък с погнусa тук) - клипът на тазгодишната антиспин кампания, организирана от министерството на здравеопазването. Освен че е космично некадърен, непрофесионалeн и грозeн, той е елементарeн, тъп, просташки, несмешен, плашещо неадекватен и убийствено безотговорeн. Сега за малко ще си седна на ръцете.

Така. Кой бе, питах се, кой титан на рекламната мисъл роди „Знаете ли откъде ви влизам? През парадния вход и през задния двор, пробвам и през свиркатa"? Аaaдски хитро илюстрирано даже - с картинка на женски и мъжки задник плюс съдийска свирка. И по-важното - кой по-точно го одобри това?
Всъщност знаех кой би трябвало да е този - директорът на програма „Превенция и контрол на ХИВ/СПИН" Тонка Върлева. Лично. Много ми се искаше да вярвам, че секретарката на госпожа Върлева е доброволствала и е нарисувала клипа про-боно в обедните си почивки, докато е дъвчела сандвич с отворена уста и е редяла пасианси. Но не, някой е прибрал пари за цялата работа, при това доста добри. 11 000 лева. Уоу.

Според рекламисти, но и според всичко, което и с просто око се вижда, същият клип не струва повече от 500 лв. От агенцията на Камен Воденичаров, авторите на тази Мона Лиза сред социалните реклами, така и не казаха за какво по-точно са отишли те. За нечовешкия криейтив? От министерство на здравеопазването пък заявиха, че не те са казали своето „да", а фокус група от „млади хора". Ама недейте така бе, пичове. Ако са от бюджета, става въпрос са моите и твоите пари, и давай да си ги искаме, че е повече от срамно. Ако са от милионите, които Глобалния фонд за борба с ХИВ/СПИН отпуска на България, то да се разхищават за плоски, непомислени и неработещи неща е престъпно и гнусно.

В изминалите дни се появи подписка, в която се включиха двеста човека и в ядосано писмo до здравното министерствo поискаха отговори. Появиха се и защитници - тъжно много от тях свързани или с МЗ, или с Камен Воденичаров. Тези хора се пробваха да кажат, че противниците са разстроени лелки и истерясали пуритани; опитаха се да противопоставят млади на стари; опитаха се да обяснят, че „такъв e езикът на тийнейджърите"; опитаха се да кажат, че са яко успешни, защото за клипа се е заговорило и това бил замисълът. Йеа.

Обаче не, пичове. Хората, подписали се срещу разхищаването на хиляди левове, без конкурс и за малоумия, са 20-30 годишни.
Не, пичове. Една добра антиспин кампания не трябва да таргетира единствено чалга тийнейджъри, или си мислите, че самo те се инфектират?
Не, пичове. Проблемът не е, че клипът е твърде провокативен, скандален и „свеж". Просто е смайващо грозен и тъп.
И не, пичове. Разсмърдя се около него не защото сте имали тази цел и защото сте сътворили гениалния вайръл - това е толкова нещастно оправдание, че чак очите ми се насълзяват. Разсмърдя се, понеже е гаден, понеже е взел скандално много пари и понеже едни хора с критично мислене го видяха и скочиха.

Между другото, aнтиспин клиповете, които ние харесваме, са много „по-скандални" и „по-провокативни" - цък тук и тук. Но са достигнали някакви нива на естетика и смисъл, които вие, пичове, няма как да разберете. Защото толкова си можете.
„Презерватирай се" трябваше да е насочена към сеещите тъпота чиновници и скопените откъм креативност, но потентни откъм малоумие агенцийки, а не към останалите. Включи се адекватно в глобалната кампания срещу СПИН и в националната срещу нечовешката глупост, като биеш един мейл на tvarleva@mh.government.bg. И да се надяваме, че повече няма да прави така.

 

*Този текст изразява личното мнение на неговия автор и не представлява непременно позицията на Български хелзинкски комитет.

 Фотография Васил Танев

Имам приятел, който умря от СПИН. Това лято две седмици висях около местата, където се продава хероин в София, за да се видя с ХИВ-позитивни. И се видях с десетина - говореха как общността бавно пламва, как подпалва около себе си. Познавам момиче, отвлечено и заставено да проституира на Дунав мост, и инфектирано там, и нищо чудно от полицая, който често-често го чукал - с опрян в главата му пистолет. Познавам мъж и жена, прогонени с камъни от селото си, защото цапали въздуха на онези там. Познавам дете, заразено при кръвопреливане, което хич и не знае за диагнозата си.

Спирам да изброявам. Проблемът СПИН има десетки измерения и една национална антиспин кампания може да се съсредоточи върху което и да е от тях, но е длъжна, длъжна, длъжна да подходи отговорно.

Всъщност колонката тук щеше да е за нещо съвсем различно, но аре следващия път. Защото на 1 декември се случи „Презерватирай се" (цък с погнусa тук) - клипът на тазгодишната антиспин кампания, организирана от министерството на здравеопазването. Освен че е космично некадърен, непрофесионалeн и грозeн, той е елементарeн, тъп, просташки, несмешен, плашещо неадекватен и убийствено безотговорeн. Сега за малко ще си седна на ръцете.

Така. Кой бе, питах се, кой титан на рекламната мисъл роди „Знаете ли откъде ви влизам? През парадния вход и през задния двор, пробвам и през свиркатa"? Аaaдски хитро илюстрирано даже - с картинка на женски и мъжки задник плюс съдийска свирка. И по-важното - кой по-точно го одобри това?
Всъщност знаех кой би трябвало да е този - директорът на програма „Превенция и контрол на ХИВ/СПИН" Тонка Върлева. Лично. Много ми се искаше да вярвам, че секретарката на госпожа Върлева е доброволствала и е нарисувала клипа про-боно в обедните си почивки, докато е дъвчела сандвич с отворена уста и е редяла пасианси. Но не, някой е прибрал пари за цялата работа, при това доста добри. 11 000 лева. Уоу.

Според рекламисти, но и според всичко, което и с просто око се вижда, същият клип не струва повече от 500 лв. От агенцията на Камен Воденичаров, авторите на тази Мона Лиза сред социалните реклами, така и не казаха за какво по-точно са отишли те. За нечовешкия криейтив? От министерство на здравеопазването пък заявиха, че не те са казали своето „да", а фокус група от „млади хора". Ама недейте така бе, пичове. Ако са от бюджета, става въпрос са моите и твоите пари, и давай да си ги искаме, че е повече от срамно. Ако са от милионите, които Глобалния фонд за борба с ХИВ/СПИН отпуска на България, то да се разхищават за плоски, непомислени и неработещи неща е престъпно и гнусно.

В изминалите дни се появи подписка, в която се включиха двеста човека и в ядосано писмo до здравното министерствo поискаха отговори. Появиха се и защитници - тъжно много от тях свързани или с МЗ, или с Камен Воденичаров. Тези хора се пробваха да кажат, че противниците са разстроени лелки и истерясали пуритани; опитаха се да противопоставят млади на стари; опитаха се да обяснят, че „такъв e езикът на тийнейджърите"; опитаха се да кажат, че са яко успешни, защото за клипа се е заговорило и това бил замисълът. Йеа.

Обаче не, пичове. Хората, подписали се срещу разхищаването на хиляди левове, без конкурс и за малоумия, са 20-30 годишни.
Не, пичове. Една добра антиспин кампания не трябва да таргетира единствено чалга тийнейджъри, или си мислите, че самo те се инфектират?
Не, пичове. Проблемът не е, че клипът е твърде провокативен, скандален и „свеж". Просто е смайващо грозен и тъп.
И не, пичове. Разсмърдя се около него не защото сте имали тази цел и защото сте сътворили гениалния вайръл - това е толкова нещастно оправдание, че чак очите ми се насълзяват. Разсмърдя се, понеже е гаден, понеже е взел скандално много пари и понеже едни хора с критично мислене го видяха и скочиха.

Между другото, aнтиспин клиповете, които ние харесваме, са много „по-скандални" и „по-провокативни" - цък тук и тук. Но са достигнали някакви нива на естетика и смисъл, които вие, пичове, няма как да разберете. Защото толкова си можете.
„Презерватирай се" трябваше да е насочена към сеещите тъпота чиновници и скопените откъм креативност, но потентни откъм малоумие агенцийки, а не към останалите. Включи се адекватно в глобалната кампания срещу СПИН и в националната срещу нечовешката глупост, като биеш един мейл на tvarleva@mh.government.bg. И да се надяваме, че повече няма да прави така.

 

*Този текст изразява личното мнение на неговия автор и не представлява непременно позицията на Български хелзинкски комитет.

 Фотография Васил Танев

Гласували общо: 1 потребители