Мандалите на Тоню

icon
Sofialive.bg
Източник: Sofialive

Всичко в Мандалите на Тоню изглежда самородно възникнало и с цел да даде някаква утеха на предмета, на мястото, на автора. С такива произведения е трудно да започнеш на „ти". Такъв е случаят на Тоню Цанев - особняк и чешит без обжалване.

gaya-4_903

Художникът живее в село Гранит, грижи се за читалището и е клисар в църквата. Нарича галерия Гая, в която излага от петнадесет години, „уютен храм на Матриархата". Може би заради баланса в природа и в културния живот Мандалите му са патриархални, като някакви заръки на Бащата, които Синът така и няма да разбере навреме.

gaya-6_802

Експозицията Мандалите на Тоню е направо смущаваща. Но е неправилно да се мисли, че авторът е обсебен от Изтока и че е концентриран в неговите символни изображения. Таню Цанев само използва формата на символа „мандала", за да налее в него собственото си съдържание. И е нито модерен, нито съвременен. Интуитивно постмодерен е. Материал за работите си той открива на бунището на материалната култура: дървени полици, дървени рамки за огледала, лопати за фурна, шкафове без утилитарни функции, рамки за прозорци. Вичко - използвано за основа на живописта му. Буквално.

Текст Ивана Мурджева / Фотография Васил Танев