Естетика на съотнасянето
Отличителното в живописта на Греди Асса е нейната безпогрешна разпознаваемост. Няма как да го объркаш с някой от съвременниците му. За него не се отнасят препратки към други автори, не се търси копиране на стил или съвпадение на теми. Греди Асса има някакъв собствен канон, в който съществува успешно и години наред развива самостоятелното битие на детайла. В неговите платна общият план е в подчинено наклонение, а елементът е подлог в изречението.
Последната изложба на Греди Асса се нарича От ателието. Както става ясно след разглеждане на експозицията, важното в нея не е споделянето на топуса - ателие, а разкриването на съпреживяването в тесен кръг - между художника и неговите невидими съмишленици. В галерия Ракурси са изложени основно работи от последната година и няколко от престоя на художника в Париж (1993-1996 г.).

Стиловото съпоставяне на периодите е излишно, тъй като не е показателно за развитието на автора. На пръв поглед художникът си е все в същата необятна реалност на разтварящия се в пространството образ. Любопитното в тази експозиция е анонсът на художника. Картините, според краткия текст, са резултат от въображаемите му разговори с любими поети, писатели и художници. Без да достига до реплики на популярни произведения, Греди Асса споделя със зрителя „естетиката на съотнасянето".

Това е състоянието на съпреживяване на красивото без необходимостта от споделяне на общи възгледи, образи, стил или теми. Пластичният характер на мисълта опростява общуването, премахвайки усложненията на времето, идеологиите, бита, нагласите и т.н. Остават само образите, които са вечни в основните си детайли. Пейзажите с фигури, Бродещия художник, Нощта са все същите независимо от времето, в което са създадени. Те съществуват в изобразителните системи на различни епохи. И модерният, и античният човек е наблюдавал все същия свят, преди да го превърне във вдъхновение за собственото си време. Образите и тогава, и днес, съдържат достъпната за всички чувствителност към света, която обикновено се маскира зад усложнението на съвременността и концепциите.
Идеята на художника е да освободи възприятието, обременявайки го с едно-единствено твърдение: ключът към картината не е скрит в нея, а в наблюдаващия. Благодарение на вечния Образ.
Текст Ивана Мурджева / Фотография Васил Танев
Още от Изложби:
- Вичеслава Ташкова за "МИГ - градът на различни погледи": Изложба за емпатия и любопитство
- Илияна Овчарова показва изложбата "Турбуленции"
- За първи път откриват в България мащабна изложба за Кристо и Жан-Клод
- Серията "Императриците" на Деймиън Хърст беше открита в София
- Откриха мащабната изложба на Nasimo "OVER THE WALL" (СНИМКИ)
- Откриват специална изложба, посветена на Васко Василев
- Скала, Стомана и Небе – Седрик Ван Парис открива първа самостоятелна изложба в България
- Музеят за имерсивно изкуство MINA отвори врати в София (СНИМКИ)
- Изкуството оживява в MINA София: От 29 август тръгваме на визуално приключение с 360-градусови прожекции
- "Космически цикъл" на Васил Иванов в галерия "Нюанс": Едно духовно и философско търсене
Коментари