Херкулес и Авгиевите обори

icon
Sofialive.bg
Източник: Sofialive

Или как няма да дойде Спасителят, който ще ни измъкне от лайната

Режисьор: Ивайло Христов; сценография: Никола Тороманов; музика: Кирил Дончев; с Иван Бърнев, Мая Новоселска, Стефания Колева и още

„В изкуството или виждаш, или си сляп, но доказателствата на виждащия не важат за слепия." Думите на Фридрих Дюренмат са казани отдавна, но имат ехо в премиерата Херкулес и Авгиевите обори в Народния театър. Режисьор е Ивайло Христов. В тричасовия визуално пищен спектакъл старите истини за разваления механизъм на света звучат по начин, който се помни. С тази постановка един от най-играните автори в Европа се връща в националния ни театър. Но въпреки това има нещо, което със сигурност не достига - нито на Херкулес, нито на самия спектакъл.

Естествено, Херкулес... е хвърлена ръкавица към вмирисаната политическа ситуация навсякъде по света. Тоталното безсилие да се изринат лайната, в които е затънало, хвърля в ужас човечеството от древността и отново днес. С жив оркестър и пародийно кабаре в оркестрината, с ироничните коментари на Мая Новоселска, сновяща в чаплиновския си костюм между вехториите, конструирани като инсталация от боклуци (ефектната сценография е на Никола Тороманов), с гротесковия Херкулес на Иван Бърнев и зомбираните герои, хипнотизирани от боклуците, спектакълът е имал всички предпоставки да стане добър. Екипът на Ивайло Христов е стъпил на здрав фундамент: пиесата е на близо 60 години, но днес звучи още по-актуално. Социален и политически експеримент, осмиващ модерни схващания чрез гръцка митология, зрелищен и провокативен - това е заключено в текста на големия швейцарски драматург. Но не всеки ключ става за тази ключалка.

hercules_800

Силен плюс са характерните образи на Тантал (Мая Новоселска), Херкулес (Иван Бърнев), Полибий (Марин Янев), Деянира (Стефания Колева), които освен плътно присъствие, имат и чудесно партньорство помежду си. Но не могат да вдигнат спектакъла върху раменете си и да го понесат. Друг плюс са сцените, пародиращи някои партийни нагласи и жестове от миналото, които се повтарят и днес. Музикалните интермедии с Васил Пармаков, Веселин Веселинов-Еко и други са приятни, но това не е достатъчно, за да звучат в крак с XXI век. Липсата на добър ритъм и динамика като цяло също е сериозен проблем. Но по-голям е отсъствието на мащаб и на размах, тоест на силна режисьорска и вертикална концепция, която да превърне спектакъла в нещо повече от поредица интересни сцени, подредени хоризонтално.

Текст Патриция Николова / Фотография Симон Варсано

Ресторант с аристократични обноски, бизнес класа и италиански чар