„Новият папа“ и младият папа – двама папи и само една Ватикана

icon
Sofialive.bg
Източник: Gettyimages

Внимание! Следват детайли от съдържанието на „Новият папа“.

Сериалът „Младият папа“ (2016г.) на италианския режисьор Паоло Сорентино, бе една от най-странните продукции, появявали се на екран през последните десет години. Нестандартният поглед над Ватикана и католицизма, водени от млад, екстравагантен папа, който се държи по-скоро като поп звезда, отколкото като глава на Римокатолическата църква, допадна на зрителите и бе оценен достойно от критиката.

Цели четири години чакахме продължението на „Младият папа“, като детайлите, които се появяваха за него бяха оскъдни. Чакането обаче си заслужаваше - „Новият папа“ е провокативен и пикантен шедьовър, който затвърждава успеха на проекта на италианския режисьор.

Не е задължително да си вярващ, за да гледаш сериала. Въпреки че касае борбата за власт в столицата на католицизма и наболелите за църквата проблеми, в сериите се поставят въпроси от първостепенно значение за цялото общество и взаимоотношенията между хората. Първият епизод разказва за избора или по-скоро за последиците от неправилно направен избор. Папа Пий XIII (Джъд Лоу) е в кома след сърдечен удар, а вследствие на боричкането за власт между двама от най-влиятелните кардинали, е избран неподходящ папа. Грешката трябва да бъде поправена на време, а щетите ограничени. Никой не е достатъчно могъщ и ничия власт не е гарантирана. Господ прибира при себе си „грешката“, не без помощ „от долу“ разбира се. Никой не вярва на версията на Ватикана за сърдечения удар на Франциск II, но всички повече се вълнуват от това кой ще бъде новият папа.

Втората и третата серия представят посещението на ватиканската делегация начело с кардинал Войело, в имението на сър Джон Бранокс, който е посочен от кардиналите с по-голяма власт като достоен за престола на Свети Петър и който те трябва да убедят да зареже лежерното си ежедневие в голямото имение край Лондон, и да поеме на плещите си проблемите на католическата църква. Въпреки имиджа си на суетен егоцентрик, като последовател на идеята за „средния път“, той е посочен от курията, за достоен заместник на управлението на Пий XIII. В ролята на новия папа влиза Джон Малкович, който прави роля за „Оскар“. В приветственото си слово към курията, папа Йоан Павел III – както избира да се нарече сър Джон Бранокс, отбелязва любовта като проблем на католицизма, защото всички проблеми на света, включително постоянната опасност от тероризъм от страна на радикализираните ислямисти, убийствата, сексуалните извращения – всички те са истерии на любовта.

Като папа, сър Джон Бранокс, може да позволи да се види с някои свои любимци, като ги приеме на аудиенция. Например с Мерилин Менсън и Шарън Стоун (изиграни от самите себи си), с които започват съответно четвъртата и пета серия. Разбира се в самото начало на разговора, Шарън е предупредена да избягва да кръстова крака в едната или другата посока - препратка към знаменитата и роля в „Първичен инстинкт“, и предвид дължината на роклята, с която е облечена. Тя не е подготвила подарък, но пък е дошла с конкретен въпрос, който да отправи към папата, който е свързан с одобрение от страна на католическата църква на гей браковете.


Докато Йоан Павел III се бори с належащите проблеми, се случва истинско чудо и Лени Белардо се събужда. Разбира се героят на Джъд Лоу присъства във всички серии на сезона, но преди пробуждането си, той е нещо като „светия дух“, който в трудните моменти е до главните герои и ги напъства в решенията им. След като няколко дни, които са нужни на Пий XIII да дойде на себи си и да се запознае с обстановката, настъпва времето, в което двамата папи трябва да се срещнат и да вземат решение, кой от тях ще продължи да бъде глава на църквата.

Сериите до събуждането на Лени Белардо, започват с танц на монахите върху „Good Time Girl“ на Софи Тъкър. Не знам дали е закъсняла популярност заради сериала, но песента е отпреди една година, но отскоро я чувам да звучи отвсякъде. След като героят на Джъд Лоу се завръща на този свят, началото на сериите е отредено за традиционния от първи сезон музикален инструментал: Devlin – „Watchtower“. Въру мелодията е записина сцена, в която младият папа излиза от морето само по изрязани бански, дефилирайки из плажа пред смаяните погледи на плажуващите дами – кадри, които бяха пуснати като първи трейлър на сериала. След като вече си изгледал филма разбираш, че излизането на папа Пий XIII от морето символизира завръщането му в света на живите.

На фона на двете основни сюжетни линии: изборът на нов папа и събуждането от кома на Пий XIII, са заложени още няколко, които на пръв поглед нямат връзка със случаващото се, но които към края на сериала се вливат в основната сюжетна линия, представяйки пълната картина на режисьорския замисъл. Те представят три проявления на едно и също нещо – фанатизмът, а вариациите му в конкретния случай са: заплахата от ислямски фундаментализиъм, локално проявление на католически фанатизъм с култ към личноста на Пий XIII и желанието на властимащите за още власт.

За да бъде всичко изпипано от край до край, на финала, повечето серии завършват с танц на някого от героите. Като най-впечатляващ разбира се е танца на София Дюбоа, която танцувайки, преминава през всички стаи на луксозния си дом, сякаш се опитва да ни го продаде. Е добре – купувам го!

Умишлено не разквам всички детайли, които са ми направили впечатление, за да остане нещо, което да изненада всеки, който не е гледал сериала все още. Няма да пропусна да отбележа обаче много впечатляващото актьорско присъствие и на Силвио Орландо в ролята на кардинал Анджело Войело и Сесил дьо Франс, в ролята на София Дюбоа, която освен невероятна актриса е доста секси. Не случайно новият папа е дотолкова запленен от нея, че да захвърли папската корона и монашеското расо.