ГóЛЕМ
ГóЛЕМ ГóЛЕМ ГóЛЕМ

ГóЛЕМ

Виртуозен пластически пърформанс за бързата консумация като пандемия

Режисьор:Анна Данкова; сценография: Станимир Генов, костюми: Леда Екимова, музика: Петър Пармаков и Йоана Робова, драматургичен консултант: Ghostdog; с Ива Свещарова, Виолета Витанова и Ирена Цветанова

Три идентични женски фигури балансират бавно и грациозно по ръба на огромен сребрист надуваем дюшек. Движенията им са ограничени - винаги в кръг, по ръба или с внезапно гмурване в мистериозните дълбини на това сякаш космическо сребристо цвете. Фигури, които не се забелязват взаимно, преди да започнат да взаимодействат. Да се гонят и дебнат като зверове, да се боричкат на живот и смърт, да се самоизяждат и изплюват. Единственото, което ги свързва, е дъвката, която вадят в индустриални количества, скрита в невидими джобове на различни места из дюшека.

Гóлем в пространството за съвременен танц и пърформанс ДНК е най-новият авторски проект на режисьорката Анна Данкова. Вдъхновен е от еврейския мит за героя Голем: странно същество от нежива материя, събудено за живот чрез магически ритуал. Спектакълът е реализиран със силен индивидуален почерк, който помним от нейния Космонавт (великолепен моноспектакъл на Ива Свещарова) в Червената къща. Благодарение и на останалите в екипа сценографът Станимир Генов, костюмографката Леда Екимова, авторите на музиката Петър Пармаков и Йоана Робова, драматургичният консултант Ghostdog - този път резултатът многократно надхвърля очакванията. Защото този пърформанс ще остави сериозни следи в най-новата история на движенческия и пърформативен театър у нас.

golem image

Свързващи звена между Гóлем и Космонавт са брилянтното хиперболизиране на малки детайли, преобръщането на познати табута и клишета, филигранното изграждане на пластически картини чрез бавни движения, чието развитие държи публиката в състояние на силна концентрация от началото до края. Иронията също е сред любимите инструменти на Данкова с критичен и отчуждаващ ефект. Колкото до чисто материалните инструменти, използвани в нейните спектакли, разбира се, те са не само реквизит и средство за изразяване, но и мощни алегории на конкретната авторска идея. Като прахосмукачката в Космонавт или дъвката в Гóлем.

Тук изпълнителите са трима: Ива Свещарова, Виолета Витанова и Ирена Цветанова. Без да говорят и в полусънно състояние те не спират да лазят, вадят, намират, изтеглят, събират, дъвчат, изплюват и разминават треските си в постоянно търсене и намиране на скрити „съкровища” в процепите на гигантския сребрист дюшек. Дъвката изниква като пандемия от всевъзможни ъгълчета - участниците моментално я слагат в устите си с жестове на наркозависими. От глобална метафора на консумацията във всичките й fast-food форми дъвката се превръща в боклук секунди след задоволяването, а конфронтациите за още и още дъвка са плод на жестоката треска за лесно и бързо самозадоволяване без излишни скрупули, без стопиране, без финал. Неистовите жестове, кулминиращи в екстремни боричкания за все повече и повече лепкава розова материя, започват като бавни движения на хищници, които взаимно се следят. Напрегнато развитие, в което не само пластиката, но и характерите на размножения в триъгълник „аз”, се трансформират - секунди след изконсумирането на заветната цел.golem image

Блестящо замислен и майсторски осъществен, Гóлем е от спектаклите, които се помнят, защото се съ-преживяват в концентрация и от зрители, и от изпълнители. Нетърпеливи сме за следващите проекти на Анна Данкова и талантливия й екип.

Текст Патриция Николова

Коментари

Други от театър

2016 - годината, в която рокът не умря

2016 - годината, в която рокът не умря

А тези албуми са категорично доказателство за дълголетие и пращящо здраве

Гейм аф Тронс: Консумирай с мярка

Гейм аф Тронс: Консумирай с мярка

Не ми играй по нервите, играй на тронове

Редукция - възприятие

Редукция - възприятие

Изложба живопис на Мая Стойкова

От общината