6 идеи как да минем Пловдив по задръствания

icon
Sofialive.bg
Източник: iStock

Ново проучване показа, че Пловдив е шести в света по задръствания. Срамота! Смисъл, не защото е срамно, че Пловдив е толкова задръстен, а че ние, софиянци, не сме преди тях. По-големи сме, с повече жители сме, как може да позволяваме на Пловдив да е по-задръстен от нас?! Това трябва да се промени. Затова предлагам спешни мерки на кмета Терзиев, на Борис Бонев и на управляващото СОС мнозинство от ГЕРБ, БСП и Възраждане. Старанията им да имаме повече задръствания от Пловдив явно не са достатъчно, затова нека обсъдят седните идеи на следващото заседание на СОС.

1. Всяка улица да стане еднопосочна и посоката да се сменя всеки ден

Искаме разнообразие, нали? Днес движението е на изток, утре – на запад. Всеки трети четвъртък на месеца, движението е забранено и в двете посоки, а всеки четвърти четвъртък в месец с пет четвъртъка, движението е позволено в двете посоки при минимална скорост от 60 км/ч, но забранено за пешеходци. Така със сигурност вече никой няма да знае какво да прави, а GPS приложенията ще се откажат от София завинаги. Задръствания ще има на всяка малка уличка в квартала ви, а многото малки задръствания винаги водят до голямо такова.

2. Махаме зоните за паркиране и въвеждаме зона “Само за малко”

Тази зона съществува негласно и сега, при това винаги близо до спирки на градския транспорт. В зона “Само за малко” ще имат право да спират всички, които искат баничка, дюнерче, кафенце, водичка, бананче, кебапче – или всичко наведнъж. За зона “Само за малко” няма ограничение на престоя, стига да ядеш близо до колата и когато те препсуват, да кажеш, че си само за малко.

3. Зареждането на магазини да става само и единствено в час пик

Няма как да не победим Пловдив по задръствания, ако не въведем и зона “Зареждам тука магазина”, леко така в духа на зона “Само за малко”. Тя даже може да се води споделена зона, но негласно, за да може всички в нея да се карат кой колко е за малко и с колко приоритет е. Зареждането на много магазини и без това май-май се случва предимно в час пик, затова нека го направим задължително условие! Защото какво по-хубаво задръства цяла лента от спрял камион на аварийки? Още тук ще спечелим.


4. Цариградско шосе и Околовръстното с велоалеи и ленти за тротинетки

Искаме зелен транспорт, но всяка сутрин по Цариградско и Околовръстното колите едва пъплят. Защо? Защото са широки. Една кола е широка колкото 3 тротинетки и поне два велосипеда. Затова правим на тези булеварди 4 велоалеи, 4 ленти специално за тротинетки и само едно платно за автомобили и автобуси. Точно така, без бус ленти! То шофьори няма в градския, за какво са ни бус ленти? Тогава вече задръстванията ще стигат извън София, което може би ще ни гарантира преднина пред Пловдив.

5. Светофари с гласово управление

Нека бъдем смарт столица и да изпреварим останалия свят поне веднъж. След невероятната идея на някогашната кметица да сложим бутони за пресичане на светофарите по централните кръстовища, може би ни трябва още по-гениална иновация. Като например светофари с гласово управление! Заставаш на светофара, показваш се от колата и започваш да крещиш: “Дай зелено за мене!”. В същото време обаче всеки му крещи същото и трябва да се надвиквате. Печели най-силно викащият, но не за дълго. Така де, няма само пешеходците да страдат от (мало)умни светофари, трябва и шофьорите. Като цяло – това също ще ни даде доста сериозен аванс пред Пловдив в задръстванията.

6. Кръгово със светофари, без правила за предимство и само за жени

Сещате ли се за кръговото със светофарите на Сточна гара? Защо да не направим всички кръгови така? И без това кръговите са объркващи за доста хора, защо да не ги поусложним малко? Например – да махнем всички правила за предимство, защото и без това никой не ги знае. И нещо повече – да направим влизането в кръгово забранено за мъже. Не е някакъв сексизъм, даже напротив – път на дамите! Със същия успех може да сменяме кого пускаме в кръговото всеки ден. Днес – само хора с очила. Утре – само хора с деца в колата. Въпросът е да е объркано и да има повече задръствания.

Още идеи?

 

Автор: Георги Емилов