На 14 януари 1901 прекрасната ни София се сдобива с най-чакания и романтичен транспорт (след каляските), а именно трамваите. През януари в столицата е пуснат в движение първият електрически трамвай, а всички граждани били повече от развълнувани.
Строежът на първите трамвайните релси в столицата е поверен на братята французи и белгийци. След като проектът е завършен, щастливите софийски пътници са обслужвани от 25 мотриси и 10 ремаркета, които се движели по 6 маршрута с обща дължина 23 км. Първите трамвайни вагони са били малки, двуосни, с два мотора и приятни открити платформи, които са били предвидливо заградени с метални решетки. Салонът бил разделен на първа и втора класа, а пътниците се качвали и слизали отстрани. Кондукторът пък ги обикалял по специална пътека, наречена стъпало.
През 1936 са произведени и първите български мотриси, гордо носещи марката "ДТО" - Дирекцията на трамваите и осветлението в Столичната община. Интересна подробност, е че едни от първите ни трамваи се движели до кварталите Княжево, Павлово, Красно село и Подуяне, които по онова време били просто села в околностите на столицата. С построяването на релсовия път и пускането на мотрисите обаче, те се превръщат в първите (и засега единствените в историята ни) села с трамвай.
Текст Михаела Самарджиева / Фотография Михаил Михайлов
Още от Пука ли ти, че...:
- Първа зима в СамЕлион - между празничния уют, снежните склонове и неподправената красота на Рила
- Как "Ергенът" най-сетне да сработи в следващия сезон
- 5 идеи за нови стачки, които да блокират София
- 5 нестандартни начина да се придвижваш без градски транспорт
- Cena, barter mojeli, "като ново": Най-важните термини в онлайн обявите
- 5 причини да не се мъчиш да правиш плочки за плажа
- Религия в училище? А защо не Властелина и Star Wars?
- Ту-тууу: Ако Бойко водеше часовете по религия
- 5 причини да отидеш болен на работа
- Супермаркет в пощата? А защо не казино в НАП и аптека в КАТ?
Коментари