Гениални дилетанти

Гениални дилетанти

Субкултура в Германия през 80-те

“Geniale Dilletanten“ (“Гениални дилетанти“) е нарочно написано на немски с грешка и всъщност е име на концерт, случил се през 1981 г. в Berliner Tempodrom и който е станал символичен за една кратка епоха на артистичен подем в средите на художествените академии. Заражда се една артистична енергия, която намира израз в интердисциплинарни експерименти и прилагане на нови електронни устройства. Основаването на звукозаписни компании, списания, галерии и клубове, както и независимата продукция на плочи, касети и концерти показват засилената самоинициативност и духа “направи си сам“ (DIY) на това време. Ползват немски вместо английски език в текстовете на песни и имената на групи, с което се отличават от мейнстрийма и твърдо заявяват претенцията си да доведат радикалната промяна. Със своя гръмък протест и умишлена провокация артистичната алтернативна сцена се стреми и към международно внимание и признание.

Изложбата представя широкия диапазон на тази субкултура, изхождайки от седем музикални банди, художници, режисьори и дизайнери от градовете и регионите в Западна и Източна Германия, които дават импулси на сцената. Сред бандите са Einstürzende Neubauten (Рухващо ново стрителство), които изследват границата между музика и шум с инструменти, сглобени от боклуци и ежедневни предмети. Или групата Die Tödliche Doris (Смъртоносната Дорис), която експериментира с различни художествени форми като музика, филм, фотография, но също така и с художествени обекти и живопис. Бандата Der Plan (Планът) пък произлиза от галерия и излиза на сцената със сюрреалистични костюми и изпълнява песни с иронично-саркастични текстове. Freiwillige Selbstkontrolle (съкратено F.S.K., Доброволен самоконтрол) е основана от членовете на редакцията на ъндърграунд списанието “Mode & Verzweiflung“ (Мода и отчаяние) и се интересува най-вече от културни разриви; групата отхвърля идеята за “автентичност“. Един от най-известните им лозунги е “Днес диско, утре - преврат, в другиден - парти на открито. Това наричаме ние доброволен самоконтрол“ (1980). Музиката на Palais Schaumburg (Замъкът Шаумбург) придобива особения си характер чрез комбинацията от синтезатори и други инструменти със семпли на тромпет и странно атонални вокални изпълнения. Въпреки тежките условия източноберлински артисти и музиканти се включват в авангардисткия музикален проект Ornament und Verbrechen (Орнамент и престъпление), който е повлиян от жанрове като джаз, индъстриъл и електронна музика. Дуото Deutsch Amerikanische Freundschaft (съкратено D.A.F., Германо-американска дружба) комбинира провокативни текстове с тежки дръм бийтове, съчетани със синтезаторни ефекти и сценично шоу между екстаза и данданията.
genialle image
Мащабната изложба представя действащите лица и местата за срещи на артистичната сцена в различните градове и предлага поглед в многообразната мрежа между тях. Не на последно място се засяга и развитието в изкуството, филма, модата и дизайна по същото време. Наред със специално направен филм с интервюта, видео и фото материали, аудио записи, списания, плакати и други експонати от сцената, най-мащабната презентация на немската субкултура през 80-те, правена досега, ще протече с разнообразна съпътстваща програма. Изложбата е пътуваща и се показва в музеи и други изложбени зали по цял свят. Гостуването на изложбата в България се организира от Гьоте-институт България заедно с Университета за архитектура, строителство и геодезия и Сдружение "Трансформатори". Изложбата е част от календара от събития по повод честването на 75-годишнината на университета. Откриването й е на 9 май в централното флоайе на УАСГ. Там ще можеш да я намериш чак до 31 май.

Съпътстващата програма към изложбата ще премине под мотото “Субкултури в Германия и България през 80-те“ и ще бъде част от “Революцията продължава“ - серия от събития, посветени на 30-годишнината от първия дилетантски рок фестивал в България, организирани от фондация "Димитър Воев - Нова генерация". Програмата ще включи изложби, концерти, разговори, дискусии, прожекции и др.

Коментари

Други изложби

2016 - годината, в която рокът не умря

2016 - годината, в която рокът не умря

А тези албуми са категорично доказателство за дълголетие и пращящо здраве

Пришълецът: Завет

Пришълецът: Завет

Достоен за завета на поредицата

Hyster

Hyster

Възпявам електрическото тяло

От общината

Най-четени