Създадено е училище на бъдещето в град София - ето как изглежда (СНИМКИ)

icon
Sofialive.bg
Източник: 90 СУ

90 СУ „Генерал Хосе де Сан Мартин“ може да се похвали със страхотен екип от педагогически специалисти, които следват единствената цел да развиват и обучават учениците на най-високото ниво на знания в обучението до 12 клас. Ето защо всички са отдадени в изграждането на техния интерактивен СТЕМ център, който стига отвъд сегашното обучение и надхвърля мечтите за бъдещото.

"В обучението предвидено за СТЕМ образователна среда сме заложили интересни и подтикващи децата да се развиват направления. Учениците ще могат да се потопят в света на Химията, Физиката, Биохимията, Роботика, работа с 3D принтери. Така децата ще имат възможността да се насочат към най-добрата сфера на обучение и в бъдеще да практикуват успешно.", съобщава директорът на училището.

Срещнахме се с директора на училището Емилия Иванова, която ни разказа какво е вдъхновило ръководството да поеме пътуване в бъдещето. Ето какво ни сподели още тя:

 

Разкажете ни от какво се състои центъра?

На първо място е „Сърцето“, което обхваща голяма част от пространството на център „раСТЕМ“. Там ще са разположени два амфитеатъра – един малък и един голям, като на тях ще могат да се провеждат лекции в различните ни направления от гост специалисти, презентации, концерти, театрални постановки и други. Като в дъното на по-големият амфитеатър ще има зелен екран за снимки и видеа. В това пространство има заложена и „Стена на славата“, където учениците ще могат да закачат своите постижения, като: макети, постери и награди. От „Сърцето“ ще бъде и изхода за „Атмосфера“ – класна стая на открита за бърза връзка със свеж въздух.


Продължаваме с лаборатория „Еврика“, където ще се провеждат часовете по биология, химия и физика. Оборудвано пространство с мивки, работни плотове и лабораторна камина, а специални контакти от тавана подкрепят свободното пренареждане на масите и осигуряването на захранване на което и да е място. Следва зона „Сътворение“, естествено продължение на лаборатория „Еврика“. Двете помощения могат да се използват заедно или поотделно. Тук обзавеждането е с индивидуални модулни маси, които са леки и устойчиви и могат да се пренареждат във всякакви форми. Зоната предлага и малък кът с амфитеатър, като вторична зона за презентиране освен сцената в „Сърцето“, където могат да се репетират презентации пред по-малка публика.

 

След това ви представяме и „Мейкърспейс“ пространството, където ще кръстосваме аналоговите занаятчийски работилници с дигиталните технологииза бързо прототипиране на 21 век. Наличието на специален склад , подпомага и съхранението на дигитални технологии: 3D принтер, комплекти за роботика, мощен лаптоп за обработка на 3D модели, аудио и видео формати.

От там се пренасяме в „Мозъчният хъб“, замислен като малък киносалон, който е напълно шумоизолиран и светлината му се управлява напълно чрез блекаут щори и димиране на осветлението. Сядайки на удобните меки кресла и пуфове, учениците могат да бъдат пренесени на виртуално посещение в къщата-музей на Иван Вазов, например. Дизайнът на стаята и на технологиите в нея позволяват тя да бъде използвана и за виртуални срещи с лектори и ментори на учениците.

Като бонус ще добавим и стая „Слънце“ или стая на сетивата. В модерните училища присъствието на сетивни стаи за реалксация са задължително изискване. Стаята има две обособени пространства. Първото прелива директно от „Сърцето“ без врата и чрез пряка връзка със соленоводния аквариум привлича хората към себе си. В шкафовете под аквариума учениците ще оставят обувките си – жест, който им помага моментално да превключат към режим релаксация. Във второто пространство средата става още по-уютна с меките мокети, които „пълзят и по стените. С вратата скрита в стената, може да се регулира нивото на светлина.

 

Колко време и средства Ви отне да създадете училище от бъдещето?

Създаването на център раСТЕМ в света на науките ни отне една година. През октомври 2020 г. започнахме със създаване на архитектурния проект. Включиха се ученици, учители, родители в работилници за идеи. След окончателното приемане на проекта през март 2021 г. изпълнихме процедурите по ЗОП и през лятото извършихме строителните работи, оборудването и обзавеждането. Центърът е открит на 15.09. 2021 г. Средствата за изграждането му са в размер на 446 798 лв. От тях 300 000лв. са от НП на МОН, а 146 798 лв. са собствен принос.

Какво Ви провокира да промените прототипа на училището?

Ученето да се превърне в естествен процес - поддържане на любознателност, мотивация у учениците. За целта променихме методите на обучение и средата.

 

Какво включва иновацията?

Иновацията включва различна организация на учебния ден в начален етап, промяна в преподаването, нови предмети и дейности, а в прогимназия и гимназия въвеждане проектно- базирано обучение, интегрирани предмети, учене чрез преживяване, фокус върху практическата приложимост на знанието.

На какви нужди отговаря всяка от новите стаи в училището?

Промяната в средата отговаря на нуждите от различни режими на учене - преживяване, работа в екип, експериментиране, индивидуална концентрация и т.н.

 

До кога всъщност ще бъде актуална тази стая и кога според Вас ще трябва нова промяна?

Центърът е върху площ от 600 кв.м. и заема целия четвърти етажна сградата. В следващите години поетапно ще променяме средата и в останалата част от сградата.

Как успявате да запазите стаите и уредите без щети?

Децата ги пазят, защото създават правилата, преди това са участвали в благотворителни инициативи за събиране на средства.

Когато участват в различни дейности, свързани с базата, са по- ангажирани за запазването й. Ако има дребни повреди, ремонтираме. Но като цяло не е проблем.

 

Разполагате ли с традиционни стаи за учене?

Ако традиционни стаи са тези, в които има чинове, проектор, лаптопи, творчество на децата по стените - да, имаме такива стаи.

 

Какви са отзивите на децата?

Децата се чувстват прекрасно в новото пространство. Всяка паралелка има по един цял ден, наречен "СТЕМ ден" там. Сами създадоха правилата за ползване и са изключително внимателни.

 

Интервю на Илиана Симеонова